Belgisch armbandenmerk Gemini zet in op wereldwijde export

En richt pijlen op luxesegment

Het Belgische armbandenmerk Gemini groeide op zes jaar tijd uit van start-up naar KMO en zet in 2019 de volgende stap. Niet alleen richt het zijn pijlen op het luxesegment met een Exclusive lijn. De onderneming maakt ook werk van een nog sterkere internationalisering. Met wereldwijd meer dan 40 landen op de exportlijst brengt dit het aantal verkooppunten op meer dan 1.000 wereldwijd. Gemini mikt hiermee op een omzet van 2 à 3 miljoen euro, in vergelijking met ruim 1 miljoen in 2018. En dit alles voortbouwend op het succes van hun parelarmbanden. Zonder hulp van grote investeerders.

Wil jij een (telefonisch) interview met zaakvoerder Arne Schelkens? Of wil je een kijkje nemen in hun sociaal atelier? Graag een seintje via renee@remy-communication.be

Wereldwijde distributie

Het Belgische Gemini groeide in zes jaar tijd uit tot een KMO met armbanden die wereldwijd in de smaak vallen. In 2019 zet het verder in op export met 50 nieuwe verdeelpunten waaronder 35 in België en maar liefst 5 in Parijs. Ook worden er nieuwe landen aan de exportlijst toegevoegd en loopt de teller op tot meer dan 40 landen wereldwijd.

“We zijn met Gemini klaar voor de volgende stap: internationalisering. We ondertekenden distributiecontracten met onder andere Slovenië, Marokko en Italië. Het gaat razendsnel nu. Je kan onze armbanden al vinden van Canada over Dubai tot in Oman. Je kan het zo gek niet bedenken”, aldus Arne Schelkens, zaakvoerder van Gemini.

Het jonge merk startte in 2013 als pionier met armbanden voor mannen en stampte in geen tijd een breed distributienetwerk uit de grond. Met ondertussen al 350 Belgische verkooppunten en meer dan 1.000 verdeelpunten wereldwijd. Iedere gezette stap bouwt verder op het succes van de parelarmbanden, waarvan er jaarlijks 150.000 exemplaren over de toonbank gaan. Zonder hulp van grote investeerders, in tegenstelling tot vele andere groeibedrijven.

Luxelijn is gat in de markt

In 2019 mikt het bedrijf bovendien op een omzet van 2 à 3 miljoen euro dankzij de uitbouw van een nieuw segment: luxueuze armbanden. Het Gemini Exclusive aanbod komt er op vraag van de juweliers.

“We zijn ondertussen al zes jaar bezig in België en voelden dat er ruimte was om een nieuw segment aan te boren. Vandaar Gemini Exclusive. Terwijl we wereldwijd met de Gemini Bracelets ons distributienetwerk verder uitbouwen, verruimen we in de landen waarin we al een sterke basis hebben ons aanbod met de luxelijn”, vertelt Schelkens.

Gemini Exclusive zijn armbanden vervaardigd uit vijf kostbare en zeldzame steensoorten die niet moeten onderdoen voor zilver en goud als het op luxueuze uitstraling aankomt. Met vormen en kleuren die je onmogelijk kan imiteren. De natuurstenen komen van over de hele wereld. Van Madagascar over Myanmar tot Arizona. Iedere armband is uniek en komt dan ook met een certificaat van echtheid en met een verhaal over hun origine en de betekenis van de natuursteen. En met een nieuw gezicht. Want terwijl presentator Bartel Van Riet ambassadeur is van de Gemini Bracelets, pronkt acteur en presentator Kürt Rogiers als gezicht van de luxelijn.

Lokale partners voor een globaal merk

Het populaire Belgische armbandenmerk bouwt met de internationalisering en nieuwe collectie verder op het succes van de Gemini Bracelets. Voor alle armbanden werkt Gemini samen met lokale partners om het merk globaal uit te bouwen. De hele collectie wordt vervaardigd in sociale ateliers in Hasselt, Lier en Wallonië. Een initiatief waarvoor ze in 2018 van Unizo de Provinciale Handmade in Belgium Award kregen.

Cijfers op een rijtje

• 150.000 armbanden per jaar
  • ​een beoogde omzet van 2 à 3 miljoen euro in 2019
  • meer dan 40 landen wereldwijd voor export
  • meer dan 1.400 verkooppunten wereldwijd tegen eind 2019
  • meer dan 80 mensen in 3 sociale ateliers

Persberichten in je mailbox

Over Gemini

Gemini, wat letterlijk tweeling betekent, is een op en top Belgisch merk dat ontstond in 2013. Al snel groeide het merk met haar natuurstenen armbanden uit tot een succesverhaal met meer dan 1.000 verkooppunten wereldwijd. Elke armband wordt gemaakt in sociale maatwerkplaatsen in België, waar Gemini zo’n 80 mensen met een fysieke of mentale beperking tewerkstelt. Door hun sociaal engagement, hippe producten en focus op het mannelijke segment is Gemini uitgegroeid tot een wereldspeler in hun niche.